Вие сте тук
НОВИЯТ ЖИВОТ
Най-важното в този свят, това е животът. Моето учение не е на теория и диспут, то е основано на строг научен опит. Аз съм подложил всички, и най - малките подробности на това учение на опит, на строг опит. Ние сме готови да изправим всичките му погрешки. Всяко учение, което се прилага в материалния живот, не може да се приложи идеално, но има начини, има методи за това прилагане. Там, дето методите се окажат погрешни, ще ги изменим, но принципите си остават винаги едни и същи. Сега ще определя какво подразбирам под "нов живот" и какво под "стар живот". Под нов живот разбирам съзнателния, разумния живот, дето законите се прилагат съзнателно, с еднаква справедливост спрямо всички, за да се добият отлични резултати, а под стар живот разбирам живот, дето прилагането на законите не е дало добри резултати. Питам ви: От 8000 години като живеем, сегашният живот какви резултати е дал? Цялата земя е покрита с гробища, цялата земя е покрита с разрушени градове и всички народи днес боледуват. Туй е един факт. Защо е всичко това? Ние трябва да знаем дълбоките причини - защото сме се отклонили от естествения път на правилното разбиране. Следователно, новият живот не може да борави със старите методи, със старите похвати - новият живот има нови методи. Може някои да ни възразят, че принципите са същите. Да, любовта на малкото дете се различава от любовта на възрастния, от любовта на майката. Тя по същество, по качество е една и съща, но по израз, то интензивност не е една и съща. Малкото дете може да плаче за нищожни работи, когато възрастната жена може прекрасно да се усмихне на тях. Ние, съвременните хора, имаме малки куклички и мислим, че като се развалят те, светът ще пропадне. Онези, които са по - напреднали, се усмихват на това. Новият живот изисква нови форми. Този разумен живот трябва да се обуслови.
Сега за нашето учение някои казват: Вие сте сектанти. Не, ние не сме сектанти и ще кажа, защо не сме. Ние отричаме съвършено целия съвременен живот и неговите методи и поддържаме новия. Следователно, онези, които поддържат стария живот, те са сектанти. В нас всичко е ново: нашите разбирания, нашият морал е нов. Ние проповядваме учението, че човек, който има съзнание, като види една мравка, трябва да й направи път. И ако един човек има такова съзнание, че може да направи път на една мравя, ако неговото съзнание е толкова будно, той може да направи велики работи в този свят.
Учението, което проповядвам, е учение на новия живот, в него няма смърт. В туй учение ние положително знаем има ли живот зад гроба, или не. Ще каже някой: Как? Елате при нас и ще видите, ще ви кажем всички методи. Изведнъж не може, но ще влезете да учите, както при един учител, който преподава математика, както при един художник, който преподава художество. Може ли някой, който не е рисувал, да вземе четката и да нарисува нещо като Рафаела, или друг да напише нещо като Бетховена? Той трябва да носи в себе си една дарба, един заложен талант, който може да се развие. Аз се занимавам и с млади, и със стари. Аз искам да ви дам само методите и начините, как да се развие онова, което е заложено в българския народ. Тия методи ги показвам на младите и те учат. Някои казват: Хипнотизмът приспива всички способности и остава само една способност да действува, като че ли се гледа само през един мазгал. Туй е хипнотическо състояние, а нашето учение е учение на Бялото братство, според което всички способности и сили у човека трябва да се събудят във всичката своя интензивност. Човек трябва да бъде буден във всяко отношение, във всяко положение. Той трябва да бъде честен пред себе си, да констатира фактите тъй, както са, защото има факти, които са верни по форма, но не и по съдържание. Има факти, които са верни по съдържание, но не и по смисъл. Но това са философски въпроси.
Сега този, новият живот, вие го търсите. Аз бих желал да намеря някой от вас щастлив, здрав човек, но още не съм намерил такъв човек. Ако има такъв човек, нека се яви пред мене, аз ще запиша името му и ще отбележа, че той е един изключителен случай в света. Той ще ми даде повод да проуча нещата, защо е здрав, да проуча резултатите във всяко отношение. Като видя здрав човек, ще кажа как е живял. Като видя болен - също. Аз уча сега тия неща. Ние проучваме нещата и в едно, и в друго отношение. Новият живот е вътрешен, той е индивидуален най - първо. Той е живот, който започва с най - малките величини. Най - малките величини в света господствуват над другите величини. Какво може да извърши една такава величина, това само един математик може да ви го разправи. Вземете за пример, всички искате да бъдете богати, силни, да оправите света. Представете си, че ви срещне един човек и ви дава само едно житно зрънце, като ви казва: Посейте туй зрънце! Ако сте човек, свършил висше образование, ще кажете: Нима съм толкова глупав да се занимавам с туй житно зрънце? Не, в него се крие такава енергия, каквато човек не подозира. Ако туй житно зрънце се посее, в една година ще даде 10, после 100 зрънца и в 10 години ще посееш цялата земя с него. Ние, съвременните хора, избягваме малките неща, искаме изведнъж да оправим света. Светът ще се оправи само с житното зърно. Знаете ли какво значи житното зърно? То е онзи икономически въпрос, който поддържат всички хора, всички работници. На всички хора трябва да се даде здравословна храна, на всички хора трябва да се дадат здравословни жилища. Не казвам, че едни са прави, а други - не, но едните отлагат, а другите прилагат. А ние, хората на новия живот, бързаме сега да приложим доброто в света и след като го приложим, искаме да се даде на света по - широк простор.
Новият живот и той си има своите физиологически проявления. Има вече нови хора, типове от новото поколение, които са се родили в Америка. Хора на новото поколение има във Франция, Германия, Англия, но най - вече ги има в Америка. Физиологически тия хора се отличават от другите. Сега нямам време да ви обяснявам това. Има съчинения, в бъдеще може да се пише за новите типове.
Новият живот трябва съвършено да скъса връзките със стария. За някои трябва съвършено да се скъсат. Аз обуславям този закон тъй: Когато майката е заченала детето си и то скъса връзките на първия месец още, опасно е, смърт има; ако скъса връзките на втория месец, опасно е, смърт има; ако скъса връзките си на третия, четвъртия, петия, седмия месец, опасно е; но ако туй дете е стояло 9 месеца, непременно трябва да му се отреже пъпът. Аз със своя нож искам да прекъсна тази нишка. Това не е ли право? Ако не скъсам нишката, и за майката, и за детето е лошо. Ако кажа, жените да помятат, то е друг въпрос. Следователно, ние разумно искаме да скъсаме тази стара нишка. И сега казват: Христос тъй проповядва, иначе проповядва. Какво проповядва? И тогава не Му вярваха, и сега не Му вярват. Тогава Той казваше: "Иде час, когато истинските поклонници ще се кланят в Дух и Истина, а няма да се кланят нито в Йерусалим, нито в Самария." Туй аз го тълкувам: "Йерусалим, това са всичките съвременни религии, Самария, това е светът на науките и изкуствата, а само в Дух и Истина ще се молят навсякъде. Всеки човек да бъде свободен, да се покланя на Бога тъй, както намира за добре, и неговото поклонение да бъде благословение за другите хора. Не казвам, че трябва да излезете от църквите и да се разрушат те, а казвам: На онези, които са в деветия месец, непременно трябва да се отреже пъпът. За другите пък, които са на 2, 3, 4, 5, 7, 8 месеца, т. е. които още не са се родили - да си стоят в църквата. Всичко трябва да бъде разумно. Аз не съм и против училищата. Новият живот, това са ред принципи и методи. Той е като една лаборатория, в която има научни методи и всяко нещо иде на своето време.
И тъй, новият живот сега хлопа при вас. Той иде отвънка, както слънчевите лъчи. Ако във вашето съзнание, за една година само, а не за цял живот, вложите в ума си мисълта, че всички хора по естество са добри, че вие по естество сте добри, че майка ви е добра, баща ви и пр., не че сте родени добри, но че по естество сте добри, тогава ще се измени и вашето схващане за живота. Може материалът, от който сте създадени, да не е добър, то е друг въпрос, но онези сили, които функционират, които имате във вас, са добри, копнежите са добри. Кой от вас не иска да бъде разумен, учен, почтен? Всички искате да бъдете такива. Следователно, ние трябва да влезем в общение с разумния свят, и то по разумен начин: социалистите по един начин, религиозните - по друг, търговците - по трети начин. В края на краищата, когато съзнанието на всички хора се развие, всички ще имат едни и същи методи. Какви ще бъдат тези методи? Те ще бъдат закона на самопожертвуването. Никой няма да иска да експлоатира своя брат или сестра. Като дойде брат му в къщи, ще му даде първо място, като дойде майка му, ще й даде първо място, като дойде баща му, ще му даде първо място, като дойде приятелят му, ще му даде първо място. Това е да покажем всичката своя любов, еднакво безпристрастно. Това е то новият живот.
- - - - - * Първо издание - 1922 г., второ издание - 1947 г.
* Учителя е изнесъл тази беседа на 19 август, 1922 г. в читалище "Надежда" в гр. Търново.
НОВОТО ЧОВЕЧЕСТВО
Темата на моята беседа ще бъде: "Новото човечество." Аз ще разгледам този въпрос от едно ново становище. Новото в света, това е изгряващото слънце, а старото - слънцето, което залязва. Това е закон в природата. Този закон не го твърдя само аз, но и всяка майка и всеки баща. Когато младата мома и младият момък се задомят, първото дете, което се ражда в дома им, е изгряващото слънце, надеждата на тяхното бъдеще. Ако мислим, че новото носи някаква пакост, че разстройва обществото и цялото човечество, това е едно криво схващане за ония велики принципи, които действуват в живата природа. Тогава, ако имаме такива схващания, защо ни са ония деца, които носят беди на родителите си? Колко дни, колко нощи майките са прекарвани без почивка и без сън за това ново дете, което не знае още да говори, за тази нова идея! Тази нова идея е най - напред още неопределена, но майката има способността да схваща, да се вслушва и разбира езика на това ново същество, на това малко дете. По същия начин в едно общество, в един народ има хора с чутки души, в които съзнанието е развито, сърцето повдигнато на една по - висока степен, и те схващат тази нова идея, на която са деца, на която са носители. А съвременните хора, които не разбират носителите на тази нова идея, казват: "Тия хора са анархисти, комунисти, еретици, сектанти и т. н." Но това са имена без смисъл. Ако ние разсъждаваме така, питам тогава: каква е разликата между един комунист, който живее със своите разбирания, и друг, който живее със своите стари разбирания, и трети, който живее със своите нови разбирания? Разликата седи в това, че този, който живее с новите идеи, усеща, че в него има подем, енергия, живот - растене, а другият, който живее със старите идеи, се усеща стар, силите го напущат, той изнемощява, страхува се от бъдещето, мисли за старините си и затова иска да разбогатява, осигурява се в разни банки, в разни дружества. Аз казвам: това са стари хора, които мислят за осигуровки. Най - добрата осигуровка, това е смъртта, това са гробищата на човечеството. Но гробищата не носят някоя нова идея на човечеството, а създават само нещастия и страдания на света! Там, в гробищата, са заровени и царе, и свещеници, и проповедници, и музиканти, и поети - все за своите грехове. Ако ме попитате, защо умират хората, ще ви отговoря: хората умират от своите стари идеи. Тогава как ще възкръсне човечеството? Казвам: станете млади, станете носители на новото Божествено учение, на което емблемата е братството. Братството, но в какво седи то? - Онзи, който се нарича твой брат, трябва да е готов да жертвува живота си, имота си и честта си - всичко за тебе. Когато един велик народ схване идеите на това братство, той трябва да е готов да жертвува всичко за тези идеи. Не жертвува ли, там няма никакво братство, никакво равенство. Когато някой проповядва великата идея, че има Господ, а не жертвува своя живот, имот и чест за Него, той не е разбрал великото учение на живота. Това е братство и равенство, туй е проповядвал Христос. Нека се върнем назад, да приложим Христовото учение, защото в него е избавлението на света. Какво е учил, какво е проповядвал Христос? - Той е учил тази велика идея на новото човечество. Кои са отличителните качества на човека от новото човечество? Еврейските пророци още от преди 2000 години, като далновидни, са казвали, че Господ ще създаде нови сърца, направени от плът, и в тях ще се засели Духът Му и ще Го познаят от малък до голям. Затова няма да се говори, има ли или няма Господ. Всеки ще стои под смоковницата си, без да се страхува. Между всички ще настане мир и любов, ще обърнат оръжията си в сечива и рала и няма да се бият: войните ще бъдат изключени.
Христос е поставил двата принципа, т. е. новото и старото човечество, в следното съотношение: разумният човек, който е разбрал смисъла на живота, е съградил къщата си върху канара. Дошли реки и ветрове, но не могли да я съборят. Под "канара" се разбират здравите принципи на живата природа. А неразумният човек, който не е разбрал смисъла на живота, е построил къщата си на пясък, но дошли реки, бури, ветрове и я съборили. Реките, бурите са ония хора, които живеят без принципи. Те предизвикват пертурбациите в обществения живот; те са, които събарят къщата, построена на песъчлива основа. Следователно, тези две култури - стара и нова - лежат върху два принципа. Съвременното старо човечество служи още на своя егоизъм и в този смисъл не може да има братство. А новото човечество служи на алтруизма. Егоизмът е определен да стане слуга на човечеството.
И тъй, новите идеи не обхващат само благото на отделния човек или на обществото, но и благото на всички разумни същества. Под "разумни" същества аз разбирам изобщо всички същества, защото няма същество, което да не е разумно. Ако вие сте глух и някой ви казва нещо, а вие не го чувате, чудите се, защо не разбирате този човек, къде е погрешката? Грешката не е в оня, който говори, а в този, на когото ухото не е чутко, за да схване това, което се говори. Дойде някой сляп и като такъв не може да схване света, но светът не е тъмен, а чувствата на този човек са неразвити.
Следователно, сегашното общество се нуждае от развиване на тия чувства. И това общество сега се развива по един велик закон. И природата днес не е такава, каквато е била преди милиони години. На всеки 100 милиона години вътре в природата става един велик преврат. Ако ви запитам: от колко милиона години съществува нашата слънчева система, ще ми кажете, че някои от съвременните учени й дават 100 милиона години, други - 200 милиона, трети - 500 милиона, и т. н. Окултната наука казва, че от създаването на нашата слънчева система досега има 250 милиарда години. Това са данни, които не могат да се докажат, нито да се опровергаят. Това са само твърдения. Нещата може да се доказват само при известни условия, като приемем известни аксиоми и максими; но изобщо, за да се разбере една истина, необходими са известни данни. А в света такива доказани истини са малко. Вземете например да докажете една близка идея до вас: има ли човек душа, или не. Аз казвам, че половината от сегашната интелигенция отрича тази идея, а другата половина я поддържа, но и едните, и другите не могат да я докажат или отрекат. Когато запитаме някого, има ли душа, каква е нейната форма, ще отговори: "Има душа, но каква е формата й - не знаем." Ние можем да доказваме само неща, които имат форма, съдържание и смисъл, а неща, които са без форма, без съдържание и смисъл нито доказваме, нито отричаме. Аз ви говоря за една идея, близка до вашите души. Това, за което ви говоря, е наследено у вас. Вие имате известни идеали, стремежи, копнежи, но те се изразяват по разни начини. И всеки от вас си има свои стремежи. Младият момък например си търси своята възлюбена. Старият човек ще каже: "Това са глупости, едно време и аз се занимавах с тези работи, но сега мене не ми трябва мома." Но за младия момък не е така. Той по цели нощи не спи, рано става, ходи натук - натам, търси своята мома с черните очи. Майката се чуди какво става със сина, бащата също. Синът казва: "Новата идея е, която ще донесе в мене новия живот, нея търся аз." Кой е на правата страна, младият или старият? Аз казвам - младият. Едно време лисицата минавала покрай една ябълка и високо на един клон видяла закачен един къс хубаво сирене. Погледнала го, отминала и казала, че не струва нищо. - Защо? - Защото е далеч, не може да го стигне. Но ако беше долу, близо при нея, щеше да каже, че по - хубаво сирене от това няма.
За новото човечество има загатвания тук - таме в Новия завет, в Откровението. Евангелист Иоан още преди 2000 години е видял бременната жена с тази велика идея, "новото човечество", и той е определил числото на тези избраници, носители на тази идея, 144 000 души. Като съберете числата 1 + 4 + 4 = 9. Числото 9 е резултат на една еволюция на хората, които имат всички положителни, благородни качества. Някои ще кажат, че тези 144 000 души са горе на небето. Не, тези хора са сега тук, на земята, те са дошли вече на земята и са се въплотили между образованите хора. Едни от тях са писатели, други поети, учени, и всички подтикват човечеството в пътя към новата идея, към Божественото. Те са врагове на онзи мрак, на ония окови, които сковават човечеството. И това брожение, този велик преврат, който иде сега, се дължи на тях, те ще обърнат тоя свят с главата надолу. Не считайте това за лош признак. Когато някой човек погълне много вода и се задави, у българите има обичай да го обръщат с главата надолу, за да повърне погълнатата вода. И съвременните културни хора са погълнали много нечиста вода, затова те трябва да се обърнат с главата надолу, за да изтече водата. След като изтече всичко нечисто, пак ще ги обърнат с главата нагоре и ще започне новият живот. Някои от вас може да кажат: "Какво ни интересува това ново човечество при сегашните страдания." Обаче, трябва да знаем, че страданията са една необходимост за развитието на човека. Ние едва сега, в тази епоха, сме започнали да страдаме и сме станали по - чувствителни. И наистина, съвременните хора страдат повече, но тези страдания са нещо благородно и те са, които ще организират обществото. Всяка бременна майка не изпитва ли известни страдания, известни преживявания? Тя страда, докато се сформирува детето в утробата й, но когато роди, освобождава се от всякакви страдания. Следователно, страданието показва, че сме бременни с една велика Божествена идея и когато детето се роди и бъдем готови като майката да преживеем всички страдания, в нас ще престане скръбта и ще дойде радостта. Често ние сами си причиняваме страданията.
Сега на земята настава нова епоха, за която съвременният окултизъм казва, че от слънцето иде една нова вълна. Ако се изразя с нови термини, ще бъдат непонятни за вас и моята беседа ще бъде съвсем отвлечена. Тази вълна, която сега иде, засяга човешките мозъци и някои хора под нейно влияние стават ексцентрични. Ексцентричен човек е този, който много мълчи, или, ако говори много, речта му е несвързана. Това са крайности, които съществуват между хората, но правилното развитие има своята норма. Някои казват, че речта всякога трябва да бъде логична. Според моите схващания в света трябва да има три вида логики: едната наричам чисто материалистична логика, втората - логика на съзнателния живот, а третата - Божествена логика. В Божествената логика не се допуща абсолютно никаква лъжа и следователно, за да може човек да работи с първите две логики, трябва да има благородна и възвишена душа, т. е. да е готов да се жертвува за своите братя, а не да живее само за себе си.
Друго нещо, което трябва да се определи, то е да се докаже, де е истината. За да се провери истината, изисква се време и опит. Всички съвременни учени хора, които ни представят различни теории, изследвания в медицината, техниката, физиката, химията или в друга някоя област, се нуждаят от време, за да се приложат теориите им на опит. Една теория може да е много правилна в своите математически изчисления, но ако се приложи и не даде резултат, тя е неприемлива. Така например, един англичанин в продължение на 25 години се занимавал с един въпрос, проучвал устройството на една летателна машина; за тази цел той направил точно всичките изследвания и като бил уверен в изчисленията си, дал едно обявление във вестниците. Едно нещо обаче пропуснал - не проверил всичко това на опит. Когато пристъпили към опити с тази машина за хвърчене според представените от него данни и изчисления, тя не действувала: колелото се движело, но машината не хвръкнала. Освиркали изследователя и с това се завършила неговата работа. Обаче новите хора, които дойдоха след него, започнаха да изучават живата природа, да изучават устройството в организма на птиците, на техните криле, опашките им, хората усвоиха методите на хвъркането и въз основа на тях построиха хвърчащата машина. Колко голяма беше радостта на съвременното човечество, когато се откри начинът, как да се хвърчи из въздуха! Но тези хвърчащи машини - балони, аероплани и цепелини - не се използуваха за благото на човечеството, а видяхте какво направиха с тях през последните войни и колко опасни са тези машини. Днес хората ми казват:
"Разкрийте ни една от великите тайни." Казвам: Една от великите тайни е да се научи човек да се излекува, когато е болен, като хвръкне. Когато хората са неврастеници, могат да се излекуват по тоя начин. Някоя жена е болна. Нека се опита за половин час да похвърчи из въздуха и ще се върне здрава. Утре се разболее мъжът й. Нека го постави и него в балона да го пуснат из въздуха, да похвърчи и той ще се върне здрав. Оздравяването по този начин е лесно, защото въздухът в по - висшите сфери е по - чист. Тук, дето живеем ние, се намираме във въздушна среда, в която има много въглена киселина. И ако сме нервни днес, то се дължи на голямото количество въглена киселина във въздуха, която вдишваме и издишваме и която почти отравя организма ни. Знаете ли, какво бихте почувствували, като влезете в някой град?
Ако във вас беше развито шестото чувство, или тъй нареченото психометрично чувство, с което са надарени някои хора, и погледнехте в някой град, вие бихте се отвратили от атмосферата на този град и не бихте желали повече да живеете там от смрад! Нашите градове и къщи са за такова човечество като сегашното, с такова обоняние. Затова животът става все по - непоносим. А тези новите, Божествените идеи, които сега идат, носят новия живот в света. Смъртта, която съществува, нещастията, страданията, полудяванията се дължат на съвсем други психични причини, а не на тия, на които ги приписват. Сегашният живот трябва да се измени в своите форми и съвременният строй трябва да се промени. И прави са хората на новите идеи, които изискват тази промяна. Тая промяна в природата може да стане последователно, но тя ще стане и в живота или последователно, или моментално. По тоя случай турците казват така: "Аллахън зору да вар", т. е., когато някому главата е дебела, и Господ му каже един или два пъти, какво трябва да прави, а той не взима от дума, за него се налага законът на необходимостта. И тъй, основната идея на новото учение е братството. Братството трябва да се приложи вътре в домовете. Майките и бащите трябва да разбират този основен закон за братството, за да могат да създават новите условия за отглеждане и възпитание на децата. Някой младеж е буен, върши пакости. Как постъпват с него според старото възпитание? Изтезават го, затварят го. Но в затвора той изгубва здравето си и държавата го храни. Тоя младеж може да стане отличен гражданин. В него има изблик от енергия, която трябва умело да се впрегне в работа. Казвате за него: "Да, но той е един грешник, престъпник." Обществото е създало такива условия, с които той не може да се бори. И така, ние вместо да изучаваме живия Господ, живата природа и да постъпваме съобразно с нея, противодействуваме си, като мислим, че в света има много закони. Не, в живата природа има един закон, който тя прилага към всички, и към богатия, и към бедния.
Сега идат носителите на новите идеи, на алтруистичните чувства, идеите на Божественото учение и те са хората, които ще се застъпят за всички онеправдани и паднали. Тези хора не са случайни, те имат признаци на лицата си, в очите си, на ръцете си. Вие ще ги познаете. Ето какви са техните признаци: Ако човекът, носител на новото учение, е лекар, като дойде в дома ти, ще ти донесе всички лекарства и няма да ти вземе нито пет пари, а ще каже: "Аз служа даром." Ако е свещеник, като го извикаш да кръщава, да опява умрели, няма да иска никакви пари, а ще каже: "Аз служа на новото учение." Ако е търговец, като човек на новото учение ще търгува честно; ако е учител, ще работи даром. Вие ще ми възразите: "Ако всички работят даром, светът ще се разсипе." Да, сегашният свят ще се промени, но ще дойдат нови разбирания. Някои ще запитат: "Как е възможно да се работи даром, как ще се живее без пари?" Аз питам: Колко хиляди лева плащат на майката и на бащата, за да отгледат, отхранят и възпитат 4 - 5 деца? Има ли някакъв закон, чрез който майката и бащата да се задължават да стават 5 - 6 пъти през нощта, за да наглеждат малките си деца? Няма никакъв закон, никаква конституция, а при това тази работа върви много по - добре, по - естествено, отколкото всички други работи, които се подчиняват на установени от държавата закони. Следователно, майката и бащата ни дават първия закон, на който трябва да се подчиняваме. Казвам: Ако живеете тъй, както живеят в една къща родителите и децата, ако живеете тъй, както живеят помежду си братята и сестрите, вие сте на правия път. От гледището на новото човечество нас не ни очаква никаква голяма катастрофа. Действително в света иде една голяма катастрофа, но тя е за всички ония здания, които нямат солидни основи, за всички онези гнили дървета, които нямат здрави корени. Иде една велика идея, която ще ги събори, но това е един закон, едно проветряване, което ще изчисти всичко гнило, а ще остане само здравото в света. Като ви дойде някое страдание, не питайте коя е причината за това нещо.
Тия хора от новото човечество живеят, те ще се наплодят, за да разнасят навсякъде новите идеи. Всички вие можете да станете членове на това ново човечество. Кои от вас не обичат братството и равенството? Кой баща не иска синът му да бъде учен, да не остане невежа? Новото човечество изисква всеки човек да отговаря на следното: да бъде честен, т. е. да подчини своя егоизъм, справедлив, умен и добър. Не наглед само да отговаря на тези четири качества, но в абсолютния смисъл, да бъде тъй честен, че никога да не пожертвува чуждите интереси за своето добро, а всякога своите интереси за доброто на ближните си.
И така, трябва да п р о н и к н е Х р и с т о с в света. Това е, което носи братството, което проповядва Христос. И тези светли братя слизат сега. Те ще употребят тези две изключения - изключението на слънцето и на земята; ще настане едно ново чудо, за което в Писанието се казва, че иде ново небе и нова земя - ново човечество. Аз казвам: На старото човечество ние туряме един кръст, Господ да го прости, и за в бъдеще ще живеем със законите на новата земя, на новото човечество. Това иска братството. Аз не ви проповядвам за някакъв мъртъв Господ, а за живия Господ. А ако питате: "Де е Господ", ще ви кажа: - Той не е в това небе, което виждате. Някои казват:
"Докажи ни де е този Господ." Господ няма нужда от доказване. И мравката със своето нисше съзнание не разполага с органи, с които да разбере, че съществуват хора. Мравката, като я хванете с двата си пръста, или като се качи на главата на някой човек, казва: "На каква голяма могила се качих." Разглежда света от тази височина и като се върне при другарките си, казва им: "Днес посетих една голяма планина".
Така и нас Господ ни хваща с двата си пръста, а ние питаме:
"Има ли Господ." - Да, Той е тези два пръста и ни казва: "На моята глава не можеш да се качваш." Ако вие не виждате в лицето на вашите братя живия Господ, не разбирате това учение. Ако аз във вашето лице не виждам Бога, моето учение е лъжливо. Ако не ви обичам и не съм готов да се жертвувам за вас, проповядвам едно лъжливо учение. И вие трябва да се жертвувате. Братство трябва да има в тоя свят! Това учение трябва да възприемете. То се проповядва от всички добри хора, от всички майки и бащи, от всички братя и сестри.
Самопожертвуване трябва в този свят, доста лъжи! Някои казват:
"Колко ще ми се заплати, за да служа?" Никакво плащане вече не трябва. Аз говоря за тези, които се считат християни, за другите не говоря. Затова Христос казва: "Които не са християни нека излезат навън, за да се знае кои са за и кои против."
Ако ме срещне някой и ме обере, осакати крака ми, а вярва в Бога, каква полза имам аз и другите хора от неговото вярване? Ако ме срещне някой и ми направи добро, а не вярва в Бога, той ще бъде по - полезен от първия, ,който остава само със своята теория. Този, който вярва и ме обере, ще го заплюя; този, който не вярва и не ме обере, ще му дам две целувки, защото той не опозорява името Божие и изпълнява волята Му. Това е новото учение, което сегашното поколение трябва да има предвид.
Така погледнете вие: тази работа е сериозна. Две изключения идат. Искам да ме разберете право. Аз нямам ни най - малко желание да обидя някого от вас. Вашите вярвания, вашите дълбоки убеждения, каквито и да са, те са за мене свещени, но лошите ви постъпки, те са друго нещо, аз тях не мога да споделям. Аз не мога да търпя злото в света, не мога да гледам спокойно, когато един човек оскърбява друг. Мога да мълча, но в душата ми се повдига голяма скръб и си казвам: Тези хора са християни; кое е това заблуждение, което ги сковава, какъв е този психологически момент, когато те излизат извън себе си? Но аз вярвам, че иде голяма топлина, която ще стопи ледовете. По планините ще се вдигнат големи изпарения, ще потекат чисти, бистри потоци. След това ще се яви буйна растителност, посадените семена и плодове на хилядите години от миналото ще изникнат, ще цъфнат и ще вържат и народите на цялата бяла раса ще си подадат ръка. Ще дойде тази нова култура в света, на която никой не се е надявал и която никой не е виждал. И всички ще бъдете граждани на тази нова култура, на това ново човечество!
И бих желал всички да бъдете гости на трапезата на това ново човечество. Вие всички сте поканени, но да не откажете, тъй както преди 2000 години Христос покани на угощение много хора, а те се отказаха под разни предлози: едни, че имат работа на нивата, други, че си купили 5 чифта волове, та трябва да ги опитат, а трети, че се оженили. Всички отговориха: "Имайте ни отречени от новата култура!"
Христос пак иде сега и пак кани цялата бяла раса да подеме това ново учение. Сега всички добри хора, които са пасли стада от пет века, ще ги вземем като Божествени и ще ги използуваме за съграждането на това велико Божествено здание. Защото животът не се гради от един камък и когато го съградим, само тогава ще дойде мъдростта и любовта, само тогава ще има музика, поезия, изкуство, само тогава ще има ред и порядък, само тогава ще има разбиране между всички хора, само тогава ще си дадем една света целувка, в която ще почувствуваме радостта, която ангелите чувствуват.
Първо издание - 1920, второ издание - 1947 г., печатница "Житно зърно", София.
Учителя е изнесъл тази беседа на 19 август 1920 г. в салона на читалище "Надежда" в гр. Търново на празника "Преображение"
И тъй, като говоря по този начин, вие ще кажете като Давид: “Тежко е оръжието, което Саул ми даде. Аз ще взема старото си оръжие – тоягата, с която досега съм се бранил.” Той взе старото си оръжие, което му прилягаше. Сега и на вас казвам: ако старото не ви пречи и можете да се ползвате от него, дръжте го, не го събаряйте. Обаче ако сте недоволни от старото - разрушете го, хвърлете настрана старите греди, заместете ги с нови и започнете да градите. Всеки трябва да постави здрава основа на своя живот, защото този градеж не е само за сегашния живот, но за вечността. Щом новото се съгради, старото само по себе си ще рухне.
С други думи казано, хората трябва да се научат да обичат. Това учение носи новата култура, която ще създаде и новата раса, за която съвременното човечество даже няма представа. Хората, които ще дойдат, ще бъдат велики във всяко отношение: по добродетели, по справедливост, по любов, по мъдрост, по истина. Вие ще отворите къщите си за тях, ще стоите без страх пред тях, няма да има нужда да ви пазят стражари и войски; те няма да ви натрапят насилствено своите убеждения, та няма да има и сегашните противоречия. Нова култура ще бъде тогава. Едни от вас ще се удостоят да влязат в тази култура, а други ще останат в положението на гъсеници, ако ходят още с този ум. С това не ви укорявам, но ви казвам да знаете, че туй е един велик закон, който природата прилага безпощадно, защото тя в своите действия е напълно справедлива. Когато постави човека в известна фаза на развитие, тя иска резултати и няма тя да го чака, а той трябва нея да чака.
Човек, който има живот в себе си, е всякога жизнерадостен. Когато някой каже, че не е разположен, то значи, че е паднал от дървото долу. Той е паднал, за да се обнови, да се изсмучат соковете му от корените на дървото и отново да се прероди като нов, млад лист. Това е прераждането, от което мнозина се смущават и оспорват. Христос е казал: "Ако не се родите изново, няма да видите Царството Божие". Това значи: Ако не се преродите, няма да влезете в новата култура, няма да станете членове на тази велика раса, която носи условия за развитие и живот на всички. В тази култура е Царството Божие. В това Царство няма да има умрели, опявания, гробове, паметници, а всички хора ще са радостни. Всички Паисиевци, Ботевци и други велики хора ще се явят в тази култура, ще донесат нови възгледи - ще бъдат носители на ново учение.
Ако се внесе космична обич във вас, вашият дух ще преобрази тялото ви. Тогава ще бъдете достойни членове на новата култура, на новата раса. Бих желал всички да ви поздравя с тази нова култура като нейни членове, да й служите с радост - да бъдете носители и работници на космичната обич. Само така един народ ще може добре да завърши своята мисия; само така България ще може да се повдигне като народ и държава. Бъдете уверени, че ако възприемете космичната обич, всичко ще се разреши във ваша полза. С България няма да стане нищо лошо, промените ще станат без катастрофи и катаклизми. Новото ще дойде, ще има преливане на енергия от нечистото гърне в друго, чисто, и ние като хора на новата култура ще заживеем без омраза, без злоба. Обичта и любовта нека бъдат двете пътеводни звезди, които да направляват нашия живот на земята.
Учителя е изнесъл тази беседа на 24 август 1919 г., неделя, в гр. Търново по случай срещата на учениците от Бялото братство.
- Новият живот - нова вълна , нови условия, нова земя
- Новото учение
- Новите идеи - нови възгледи, нови разбирания
- Новата култура - нова раса, нова епоха
- Новото човечество - ново поколение, нови типове
4.11.2007